
„Akcja edukacja – Podnoszenie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych
ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym”
W dniu 5 lutego 2025 r. Gmina Piła podpisała umowę z Zarządem Województwa Wielkopolskiego o dofinansowaniu projektu „Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych” środkami Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, Priorytet 06 Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+), Działanie 06.08 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe w ramach ZIT.
Okres realizacji projektu: od 1 marca 2025 do 31 grudnia 2026
Celem projektu „Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym” jest rozwijanie kompetencji, umiejętności i zainteresowań uczniów tematyką: bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym celu:
- przygotowane zostanie miejsce na miasteczku ruchu drogowego do zajęć praktycznych i przeprowadzenia egzaminu praktycznego na kartę rowerową. W celu prawidłowej realizacji tego celu zakupione zostaną: rowery (w tym rower trójkołowy) i hulajnogi (także elektryczne).
- udzielanie pierwszej pomocy także przy wykorzystaniu defibrylatora i manekinów (FANTOMÓW), kamizelek do treningu pomocy przy zadławieniach, masek do ćwiczeń RKO, apteczek pierwszej pomocy z wyposażeniem oraz mat do ćwiczeń
- promowania postaw prozdrowotnych, zdrowego stylu życia i wspierania aktywności fizycznej przy wykorzystaniu analizatora składu ciała, zabaw sensorycznych i pomocy dydaktycznych.
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładów i warsztatów, realizowanych poza edukacją formalną.
Wsparciem objętych zostanie łącznie 1000 uczniów z 13 szkół podstawowych z obszaru ZIT MOF Piła, takich jak:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Staszica w Pile,
- Szkoła podstawowa nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile,
- Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Brzechwy w Pile,
- Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile,
- Szkoła Podstawowa nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile,
- Szkoła Podstawowa nr 6 im. Lotników Polskich w Pile,
- Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza w Pile,
- Szkoła Podstawowa nr 11 im. Królowej Jadwigi w Pile,
- Szkoła Podstawowa nr 12 im. Janusza Korczaka w Pile,
- Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Kaczorach,
- Szkoła Podstawowa im. Straży Granicznej II Rzeczpospolitej w Śmiłowie,
- Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Dziembowie,
- Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wysokiej.
Zadania 1 Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie ruchu drogoweg
Teoria obejmuje:
- rodzaje dróg
- zasady poruszania się po drodze w obszarze niezabudowanym
- wyposażenie roweru
- znaki drogowe poziome i pionowe, sygnalizacja drogowa
- manewry na drodze
- ogólne zasady ruchu rowerów
- skrzyżowania równorzędne i podporządkowane
- omówienie nowych rodzajów pojazdów tj. rowerów hybrydowych, hulajnóg elektrycznych, rowerów trójkołowych i specyfik
- zasady, których należy przestrzegać przy poruszaniu się ww. pojazdami
Praktyczne obejmują: Ćwiczenia praktyczne na różnego rodzaju pojazdach na terenie Miasteczka Ruchu Drogowego. Nauka prawidłowego poruszania się jednośladami.
Zakończenie - Egzamin praktyczny:
Egzamin sprawdzający wiedzę – pozytywny wynik egzaminu powoduje wydanie karty rowerowej.
Zadanie 2 Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Teoria i praktyka obejmują:
- zasady bezpiecznej postawy w miejscu zdarzenia
- rozpytanie o stan zdrowia osoby poszkodowanej
- badanie przytomności i oddechu
- prawidłowe wezwanie pomocy
- przewrócenie z brzucha na plecy
- jak postępować z osobą nieprzytomną z zachowaniem prawidłowego oddechu (pozycja bezpieczna boczna)
- jak postępować z osobą nieprzytomną bez prawidłowego oddechu (resuscytacja krążeniowo – oddechowa)
- jak użyć prawidłowo auto. Defibrylatora Zewnętrznego (AED)
- jak postępować w przypadku zadławienia i zakrztuszenia
- obsługa apteczki pierwszej pomocy
Zakończenie:
Egzaminem sprawdzającym wiedzę (potwierdzony wydanym zaświadczeniem- certyfikatem).
Zadanie 3 Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie postaw prozdrowotnych
Teoria i ćwiczenia + zabawy sensoryczne
Obejmuje:
- uzyskanie wiedzy jak wyliczyć swoje zapotrzebowanie na makroskładniki oraz kaloryczność
- uzyskanie wiedzy o zdrowych węglowodanach i tłuszczach
- uzyskanie wiedzy jak zbudować masę mięśniową w okresie dojrzewania i czemu to służy
- nauka kolorów na talerzu ich znaczenie
- uzyskanie wiedzy jak zachować zdrowe proporcje - pomiary i skład ciała
Zakończenie:
Sprawdzenie wiedzy uczestników.
- Całkowita wartość projektu – 602 499,01 złotych
- Kwota dofinansowania – 481 999,20 złotych
- Kwota dofinansowania UE – 421 749,30 złotych
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
