Aglomeracyjny system dróg rowerowych na obszarze ZIT MOF Piły - Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego w Pile
W dn. 6 lutego 2025 r. Gmina Piła podpisała umowę z Zarządem Województwa Wielkopolskiego o dofinansowanie projektu „Aglomeracyjny system dróg rowerowych na obszarze ZIT MOF Piły - Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego wPile” środkami Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
Projekt obejmuje budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego w Pile na odcinku od ul. Szkolnej do al. Niepodległości. Budowana w ramach projektu ścieżka rowerowa stanowić będzie kontynuację istniejącej ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego. Jednostronny ciąg pieszo- rowerowy będzie miał długość ok. 778 m i szerokość 2 m + 2 m wraz z dwoma punktowymi miejscami odpoczynku wyposażonymi w ławkę i kosz na śmieci. Cały ciąg będzie oświetlony energooszczędnym lampami LED.
Zakłada się włączenie projektowanej ścieżki rowerowej w istniejącą już infrastrukturę skrzyżowania z al. Niepodległości, a także połączenie z ciągiem pieszo-rowerowym przebiegającym na odcinku Dobrzyca – Piła.
Celem projektu jest usprawnienie ruchu pieszo-rowerowego w obszarze ul. Kazimierza Wielkiego, połączenie z centrum miasta oraz z gminami ościennymi. Inwestycja stanowi także uzupełnienie systemu istniejących dróg rowerowych w mieście i w całym Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piły poprzez wspieranie niskoemisyjnej komunikacji rowerowej mieszkańców z innymi gminami obszaru funkcjonalnego. Inwestycja poprawi także dostęp do istniejącej infrastruktury rekreacyjnej oraz zielonych terenów nadrzecznych.
Pilski projekt oddziaływać będzie także na sąsiednie gminy ZIT MOF Piły: Szydłowo (przez al. Niepodległości do Dobrzycy), Krajenkę i Złotów (przez al. Wyzwolenia, al. Powstańców Wielkopolskich), Kaczory (przez al. Wyzwolenia, Podchorążych, Wawelską). Docelowo sieć dróg rowerowych ma zapewnić spójne połączenie rowerowe pomiędzy sąsiadującymi gminami. Efekty projektu będą wykorzystywane przez mieszkańców miasta Piły oraz gmin z całego obszaru ZIT MOF Piły.
W ramach projektu prowadzone będą także działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne podnoszące świadomość społeczeństwa, zachęcające do korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu: 1 335 380,75 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 867 158,17 zł