Logo Urzędu Miasta Piły
Powróć do: GMINA PIŁA

Akcja edukacja – Podnoszenie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym

BANER, LOGOTYPY

„Akcja edukacja – Podnoszenie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych
ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym”

W dniu 5 lutego 2025 r. Gmina Piła podpisała umowę z Zarządem Województwa Wielkopolskiego o dofinansowaniu projektu „Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych” środkami Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla  Wielkopolski 2021-2027, Priorytet 06 Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+), Działanie 06.08 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie  zawodowe w ramach ZIT.

Okres realizacji projektu: od 1 marca 2025 do 31 grudnia 2026

Celem projektu „Akcja edukacja – Podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów szkół podstawowych ZIT MOF Piły z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym” jest rozwijanie kompetencji, umiejętności i zainteresowań uczniów tematyką: bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym celu:

  • przygotowane zostanie miejsce na miasteczku ruchu drogowego do zajęć praktycznych i przeprowadzenia egzaminu praktycznego na kartę rowerową. W celu prawidłowej realizacji tego celu zakupione  zostaną: rowery (w tym rower trójkołowy) i hulajnogi (także elektryczne).
  • udzielanie pierwszej pomocy także przy wykorzystaniu defibrylatora i manekinów (FANTOMÓW), kamizelek do treningu pomocy przy zadławieniach, masek do ćwiczeń RKO, apteczek pierwszej pomocy  z wyposażeniem oraz mat do ćwiczeń
  • promowania postaw prozdrowotnych, zdrowego stylu życia i wspierania aktywności fizycznej przy wykorzystaniu  analizatora składu ciała, zabaw sensorycznych i pomocy dydaktycznych. 

Zajęcia prowadzone będą w formie wykładów i warsztatów, realizowanych poza edukacją formalną.

Wsparciem objętych zostanie łącznie 1000 uczniów z 13 szkół podstawowych z obszaru ZIT MOF Piła, takich jak:

  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Staszica w Pile,
  • Szkoła podstawowa nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile,
  • Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Brzechwy w Pile,
  • Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile,
  • Szkoła Podstawowa nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile,
  • Szkoła Podstawowa nr 6 im. Lotników Polskich w Pile,
  • Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza w Pile,
  • Szkoła Podstawowa nr 11 im. Królowej Jadwigi w Pile,
  • Szkoła Podstawowa nr 12 im. Janusza Korczaka w Pile,
  • Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Kaczorach,
  • Szkoła Podstawowa im. Straży Granicznej II Rzeczpospolitej w Śmiłowie,
  • Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Dziembowie,
  • Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wysokiej.

Zadania 1 Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie ruchu drogoweg

Teoria obejmuje:

  • rodzaje dróg
  • zasady poruszania się po drodze w obszarze niezabudowanym
  • wyposażenie roweru
  • znaki drogowe poziome i pionowe, sygnalizacja drogowa
  • manewry na drodze
  • ogólne zasady ruchu rowerów
  • skrzyżowania równorzędne i podporządkowane
  • omówienie nowych rodzajów pojazdów tj. rowerów hybrydowych, hulajnóg elektrycznych, rowerów trójkołowych i specyfik
  • zasady, których należy przestrzegać przy poruszaniu się ww. pojazdami

Praktyczne obejmują: Ćwiczenia praktyczne na różnego rodzaju pojazdach na terenie Miasteczka Ruchu Drogowego. Nauka prawidłowego poruszania się jednośladami.

Zakończenie - Egzamin praktyczny:
Egzamin sprawdzający wiedzę – pozytywny wynik egzaminu powoduje wydanie karty rowerowej. 

Zadanie 2 Rozwijanie i podnoszenie  kompetencji uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Teoria i praktyka obejmują:

  • zasady bezpiecznej postawy w miejscu zdarzenia
  • rozpytanie o stan zdrowia osoby poszkodowanej
  • badanie przytomności i oddechu
  •  prawidłowe wezwanie pomocy
  • przewrócenie z brzucha na plecy
  • jak postępować z osobą nieprzytomną z zachowaniem prawidłowego oddechu (pozycja   bezpieczna boczna)
  • jak postępować z osobą nieprzytomną bez prawidłowego oddechu (resuscytacja krążeniowo – oddechowa)
  • jak użyć  prawidłowo auto. Defibrylatora Zewnętrznego (AED)
  •  jak postępować w przypadku zadławienia i zakrztuszenia
  • obsługa apteczki pierwszej pomocy

Zakończenie:
Egzaminem sprawdzającym wiedzę (potwierdzony wydanym zaświadczeniem- certyfikatem). 

Zadanie 3 Rozwijanie i podnoszenie kompetencji uczniów w zakresie postaw prozdrowotnych

Teoria i ćwiczenia + zabawy sensoryczne

Obejmuje:

  • uzyskanie wiedzy jak wyliczyć swoje zapotrzebowanie na makroskładniki oraz kaloryczność
  • uzyskanie  wiedzy o zdrowych węglowodanach i tłuszczach
  • uzyskanie wiedzy jak zbudować masę mięśniową w okresie dojrzewania  i czemu to służy
  • nauka kolorów na talerzu ich znaczenie
  • uzyskanie wiedzy jak zachować zdrowe proporcje - pomiary i skład ciała

Zakończenie:
Sprawdzenie wiedzy uczestników.

  • Całkowita wartość projektu – 602 499,01 złotych
  • Kwota dofinansowania  – 481 999,20 złotych
  • Kwota dofinansowania UE – 421 749,30 złotych

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie